My艣lenie wizualne (visul thinking)

O my艣leniu wizualnym i sketchnotingu nie tylko dla zaawansowanych, czyli chcie膰 to m贸c!馃挭

Ja, m贸l ksi膮偶kowy (jak mawiaj膮 Niemcy: Buecherwurm), odk膮d pami臋tam zawsze docenia艂am ciekaw膮 grafik臋 i ilustracje do tekst贸w.
Z biegiem czasu i przyswajanych umiej臋tno艣ci, zacz臋艂am szuka膰 r贸偶nych metod, technik, sposob贸w, aby lepiej przekazywa膰 nie tylko wiedz臋, ale przede wszystkim umiej臋tno艣ci i kszta艂ci膰 postawy (jakkolwiek by to nie zabrzmia艂o馃槉). Od dawna wiadomo, 偶e 艂膮czenie r贸偶nych metod i technik oraz form pracy jest bardzo efektywne. Do tego trzeba koniecznie doda膰 oddzia艂ywanie na wszystkie zmys艂y osoby ucz膮cej si臋 i w艂膮czy膰 pozytywne emocje, zbudowa膰 dobre (co najmniej) relacje i wtedy jest szansa na sukces. 
My艣lenie wizualne (visual thinking), sketchnoting, mapy my艣li s膮 rewelacyjnymi metodami pozwalaj膮cymi uczy膰 si臋 i naucza膰 w spos贸b 艂膮cz膮cy r贸偶ne aktywno艣ci i zmys艂y cz艂owieka. 
艢wietnie, ale jak zacz膮膰 powie kto艣, kto nie czuje si臋 na si艂ach, aby rysowa膰. Ot贸偶, wcale nie trzeba mie膰 偶adnego talentu w tym kierunku! Wystarczy zna膰 kilka zasad i troch臋 potrenowa膰. Ju偶 widz臋 te miny perfekcjonist贸w.馃槸馃槙 Sama tego nie wymy艣li艂am, te偶 miewa艂am i miewam pewne zw膮tpienia co do moich mo偶liwo艣ci, ale to nie pomaga, co wi臋cej t艂umi nasz膮 kreatywno艣膰 i rado艣膰 z tworzenia. Kto jeszcze nie pr贸bowa艂, powinien niezw艂ocznie zacz膮膰. Nie wa偶ne, 偶e linia mo偶e nie taka prosta jakby艣my sobie 偶yczyli, wa偶ne, aby nasze rysowane notatki, mapy graficzne, ilustracje by艂y czytelne, przejrzyste. Dlatego istotne jest zaplanowanie i odpowiednie rozmieszczenie element贸w, kt贸re chcemy przedstawi膰. W my艣lografii (termin ukuty przez Agat臋 Baj) fascynuje mnie element podw贸jnego kodowania, to, jak przetwarzamy przeczytane informacje, zagadnienia, jak wy艂uskujemy te najwa偶niejsze. 
Wiele podstawowych i bardzo praktycznych rozwi膮za艅 podaje Agata Baj w artykule My艣lografia, czyli jak organizowa膰 my艣li na kartce papieru.

https://indywidualni.pl/edustrefa/myslografia-czyli-jak-organizowac-mysli-na-kartce-papieru.

Jak zach臋ca艂am moich uczni贸w do czytania?

Jednym ze sposob贸w, jakich si臋 chwyta艂am by艂y, wizualne gazetki 艣cienne i r贸偶ne plakaty. Pami臋tajcie, 偶e uczniowie sami powinni wyszukiwa膰 powody, dla kt贸rych warto czyta膰 , podczas na przyk艂ad burzy m贸zg贸w. Wskazane jest, 偶eby wsp贸艂tworzyli gazetk臋 i akcj臋 informacyjno - motywuj膮c膮. Poni偶ej m贸j plakat z zebranymi wnioskami uczni贸w. 




Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz